Persona – pewnie nie raz obiło Ci się o uszy to hasło. Tylko czy wiesz, co ono dokładnie oznacza i jaką ma wartość dla Twojej marki? W tym wpisie postaram się przybliżyć Ci ten termin i pokazać, że aby wypracować dobrą strategię, warto poświęcić dłuższą chwilę na przygotowanie odpowiedniej persony.
Co to jest persona i po co ją tworzymy?
Persona to nic innego jak klient idealny. Jest to osoba, którą chcesz pozyskać dla swojej firmy i z którą chcesz współpracować. Bez klientów Twój biznes nie będzie istniał. Dlatego tak ważne jest, aby zastanowić się do kogo konkretnie, kierujesz swoją ofertę. Stworzenie persony pomaga w zrozumieniu potrzeb i bolączek Twojego klienta. Dzięki tej wiedzy będzie Ci łatwiej opracować swój produkt czy usługę, która będzie odpowiedzią na zapotrzebowanie i problemy Twoich odbiorców. Bez opisu persony może się zdarzyć, że będziesz Ty lub Twój zespół dopasowywał produkty pod swoim kątem, a nie pod kątem klienta. Jak wiadomo, skutek będzie taki, że sprzedaż będzie na minimalnym poziomie, bo ostateczny produkt nie spełnia potrzeb Twojego odbiorcy.
Jak stworzyć personę?
Zacznę od tego, że persony nie stworzysz w 5 minut. Znajdź jakieś spokojnie miejsce i trochę wolnego czasu, aby w ciszy zastanowić się nad kilkoma pytaniami. Odpowiedzi zanotuj sobie w swoim zeszycie lub skorzystaj z kilku ogólnodostępnych aplikacji do tworzenia persony.
Tworzenie persony zaczynamy od obmyślenia podstawowych danych personalnych, czyli imienia, płci, z kim i gdzie ta osoba mieszka czy jakie ma wykształcenie. Następnie zastanów się, jaką ma sytuację zawodową, gdzie pracuje i na jakim stanowisku. Zapisz ile może zarabiać, czy jest zadowolona z pracy, czy może awansować, czy jednak chce zmienić pracę? Kolejny punkt to jakimi wartościami życiowymi się kieruje, jakie ma ambicje i cele? Na jakie rzeczy zwraca uwagę podczas zakupów – czy bardziej interesuje ją cena, czy może jakość wykonania lub opinie klientów? Dalej jakie ma nawyki, przyjemności i co jej sprawia radość? Zastanów się, skąd Twój klient czerpie informacje, z jakich mediów korzysta, kto jest dla niej autorytetem.
W następnej kolejności przechodzimy do takich danych jak obawy i wyzwania. Bardzo ważne jest to, żebyś zastanowiła się, co może frustrować tę osobę na co dzień (w życiu i w pracy), z jakimi wyzwaniami się mierzy i czego nie jest w stanie zaakceptować. Jak dobrze opracujesz ten punkt, to w kolejnym będzie już łatwiej zastanowić się nad rozwiązaniem jej problemów i potrzeb. W jaki sposób Twój produkt może być przydatny i jak możesz pomóc rozwiązać trudności Twojej persony. Przy obmyślaniu bolączek klienta, warto też przemyśleć, czym możesz się wyróżnić w oczach Twojego odbiorcy? Może masz coś, czego nie ma Twoja konkurencja? Lepsza obsługa klienta, bardziej dopasowane pakiety czy może niższe ceny? Ostatnimi punktami, nad którymi możesz się zastanowić, to są cechy charakteru persony oraz jakie ma pasje i zainteresowania.
Po zebraniu wszystkich odpowiedzi na powyższe pytania wyklaruje Ci się bardzo dokładny opis Twojego idealnego klienta. Dzięki temu będzie Ci łatwiej dopasować Twoją strategię marketingową oraz ostateczny wygląd produktu czy usługi. Do uporządkowania myśli oraz tych wszystkich pytań zachęcam Cię do pobrania bezpłatnej notatki wizualnej “Jak określić swojego klienta?”. Jest to taka mini ściągawka do stworzenia persony Twojej marki.
Błędy w tworzeniu persony
- Stworzyłaś za dużo person. Gdy stworzysz kilka totalnie różnych person, Twoja komunikacja marketingowa i strategia sprzedażowa może nie trafić do odpowiednich osób i ilość sprzedaży będzie niezadowalająca.
- Stworzyłaś idealnego klienta, który … nie istnieje. Przy tworzeniu persony, nie chodzi o to, żebyś opisała swojego wymarzonego klienta, który ma potrzebę zakupu wszystkich Twoich produktów. To ma być “realna” osoba, która mierzy się z prawdziwymi problemami. Ty musisz pomyśleć jak dostosować swój produkt pod jej potrzeby.
- Brak badań i statystyk w tworzeniu persony. Dane do stworzenia persony możesz uzyskać z testów, ankiet, wywiadów czy z analizy Google Analytics i innych programów zbierających dane. Nie opieraj się tylko i wyłącznie na własnej intuicji.
Udało się! Persona gotowa!
Brawo! Gratuluję! Wszystkie dane na temat persony warto sobie ładnie rozpisać i zawiesić gdzieś w widocznym dla wszystkich Twoich pracowników miejscu. Dobrze jest mieć te wszystkie informacje gdzieś pod ręką, aby w momencie opracowywania strategii sprzedaży móc ją odpowiednio dopracować. Pamiętaj też, aby co jakiś czas sprawdzić, czy Twoja persona nie wymaga pewnych aktualizacji!