Rodzaje ról
WordPress posiada domyślną listę ról, tzw. uprawnienia, które można wybrać dla poszczególnych użytkowników. Każda z ról jest ściśle związana z uprawnieniami dotyczącymi strony. System umożliwia m.in. dodawanie nowych kont oraz ich edycję. Istotny jest wykaz z opcjami filtrowania listy użytkowników/użytkowniczek w oparciu o pełnione przez nich role. Ról może być wiele: administrator, autor, redaktor, subskrybent, współtwórca/współpracownik, edytor.
Co ważne, specjalne wtyczki pozwalają na zmianę uprawnień dotyczących ról i nadawanie nowych. Warto więc z nich korzystać. W dalszej części wpisu przeczytasz, jakie dokładnie są uprawnienia każdej z ról.
Administrator
Jest to osoba, która ma najszersze uprawnienia. Posiada dostęp do wszystkich funkcji na stronie. Decyduje
o zarządzaniu treściami, użytkownikami, dokonuje aktualizacji, zarządza ustawieniami i wtyczkami. To administrator ustala motyw obecny na stronie. Posiada nieograniczony dostęp do wpisów pozostałych użytkowników. W każdej chwili może pisać komentarze, nowe wpisy, zmieniać dane, publikować treści. Dodaje i edytuje strony, zarządza komentarzami, instaluje i usuwa wtyczki, decyduje o wyglądzie strony.
Można powiedzieć, że to właśnie administrator zarządza całą stroną kompleksowo. Jednak w przypadku korzystania
z WordPressa w wersji multisite jego uprawnienia są ograniczone – nie może już podejmować wielu decyzji odnośnie wtyczek i motywów oraz nie może podejmować żadnych kroków dotyczących zarządzania innymi stronami.
Redaktor
Jest to użytkownik, który także posiada wiele uprawnień. Przede wszystkim jest to możliwość publikowania treści, ich edycja oraz usuwanie. Zarządza wpisami. Decyduje o kategoriach, tagach, zarządza komentarzami, plikami w bibliotece multimediów.
Redaktor może zmieniać dane dotyczące swojego profilu. Jednocześnie ma prawo do decydowania o wpisach innych osób (również może je publikować, przekształcać i usuwać, kiedy uzna to za odpowiednie działanie).
Autor
To osoba, która posiada mniejsze uprawnienia niż redaktor, ponieważ może decydować jedynie o swoich własnych wpisach. Może je publikować, edytować i usuwać w każdym momencie. Posiada prawo do zmiany danych własnego profilu.
Subskrybent
To użytkownik, który odwiedza stronę, posiada do niej dostęp za pomocą loginu i hasła. Bezproblemowo może zmieniać dane dotyczące własnego profilu i dodawać komentarze. Może więc zarządzać jedynie własnym profilem.
Współtwórca/Współpracownik
Jest to osoba, która może tworzyć własne wpisy, ale nie może ich publikować. Zatwierdza je administrator.
Edytor
Posiada prawo nie tylko do zarządzania własnymi treściami i stronami, ale także do zarządzania treściami pochodzącymi z innych profili.
Magiczna wtyczka do zarządzania rolami
Kiedy chcesz zmienić uprawnienia osób możesz skorzystać z wtyczki o nazwie User Role Editor. Pozwala ona również na tworzenie nowych ról. Możesz więc ją dostosować wedle własnego, aktualnego zapotrzebowania.
Dodatkowe role
Oprócz wymienionych ról mogą powstawać również role nowe. Dzieje się tak za sprawą wtyczek. W razie potrzeby możesz skorzystać z tych, które są dla Ciebie interesujące. Ich właściwości pozwalają na tworzenie różnych kombinacji/modyfikacji.
Dodawanie ról użytkowników
Dodawanie ról i związanych z nimi uprawnień poszczególnym użytkownikom jest bardzo proste. Należy skorzystać z zakładki „Użytkownicy”, a następnie „Dodaj nowego”. Zwróć uwagę na listę rozwijaną, dzięki której możesz nadać konkretnej osobie wybraną rolę.