TikTok to stosunkowo młoda aplikacja, bo powstała w 2016 roku w Chinach. Na rynku Europejskim pojawiła się zaledwie rok później.
Już we wrześniu 2017 roku europejscy użytkownicy mogli cieszyć się pierwotną funkcją aplikacji, którą było nagrywanie ruchu ust do znanych fragmentów muzycznych. Jak na swój wiek to bardzo prężnie rozwijające się medium. W 2020 roku liczba pobrań aplikacji na świecie przekroczyła 2 mld. Miesięcznie aktywnych użytkowników na świecie tik tok ma 689 mln.
Co jest fenomenem Tik Toka
Nie da się ukryć, że Tik Tok ma swoich zwolenników i przeciwników. Obóz przeciwników argumentuje swoje stanowisko słabymi treściami, wręcz „głupotami”, które nic nie wnoszą. Zwolennicy zaś widzą w aplikacji głównie potencjał!
Video to obecnie w internecie przodujący trend komunikacji. Tik tok zadebiutował ruchomym obrazem w krótkiej formie i przebił popularnością praktycznie wszystkie inne kanały SM, z You Tube na czele. Forma przekazu na tik toku jest atrakcyjna, prosta i zabawna. I w tym tkwi cała magia
Tik Tok jako narządzie marketingowe
Na początku nikt nie upatrywał w tik toku narzędzia marketingowego. Nie cieszył się on bowiem dobrą opinią, wśród „poważnych” przedsiębiorców. Dziś to się zaczyna zmieniać i warto zauważyć, jakie atuty dla biznesu ma aplikacja, zanim zrobi to nasza konkurencja.
Dlaczego warto zaistnieć na tik tok ze swoją firmą
Po pierwsze. tik tok jest obecnie najpopularniejszym medium społecznościowym, który rozwija się w tempie ciasta drożdżowego postawionego przy kaloryferze. To oznacza, że nawet jeśli nie ma tam w tej chwili twojej klienteli, to albo zaraz będzie, albo możesz ją zyskać.
Owszem, głównie (choć jak wspomniałam, to się drastycznie zmienia) użytkownikami aplikacji jest pokolenie Z oraz Alpha. Ale Ci ludzie nie będą wiecznie w tym samym wieku. Wraz z ich wiekiem zmieniają się ich potrzeby oraz zainteresowania. Słyszałaś o terminie „wychowania sobie przyszłego klienta”? Kiedyś ten termin dotyczył tylko dużych marek, dziś sama możesz z niego skorzystać.
Tak, jak np. niektórzy politycy.
Po drugie. Sam tik tok zadbał o odpowiednie zasięgi. Jako użytkownikowi aplikacja podrzuca Ci propozycje treści, ale to Ty sama decydujesz, co lubisz i na podstawie Twoich wyborów pojawiają Ci się kolejne. Aplikacja jest inteligentna, uczy się Twoich wyborów,
a jej potencjał nie jest sztucznie blokowany. W efekcie różnice w zasięgach między „tradycyjnymi kanałami SM” a tik tokiem mogą wynieść nawet kilka tysięcy wyświetleń na jednym materiale.
Po trzecie. Wbrew pozorom, wciąż mieszane zdania na temat samej aplikacji, dają przewagę tym, którzy szybciej spostrzegą jej potencjał. Prawdopodobnie nie ma tam jeszcze Twojej konkurencji. Możesz być pierwsza przez co, zawsze będziesz kilka kroków przed tymi, którzy dołączą później.
Po czwarte. Dzięki dużym zasięgom i ograniczonej konkurencji łatwiej na tik toku zbudować świadomość marki.
Po piąte. Tik Tok udostępnia całą bazę popularnej muzyki, którą możesz wykorzystać do promocji swojej marki. Większość kanałów SM blokuje filmy i materiały, w których wykorzystane są dźwięki, do których nie mamy praw. Tik Tok zadbał o atrakcyjność przekazu, podając nam wszystko na tacy.
Jeśli wciąż nie przekonałam Cię do obecności na tik toku, weź przykład z najlepszych. W tym roku na Tik Toku zadebiutował Hugo Boss. Tak, dokładnie ten sam, który komunikował swoje produkty do grupy docelowej 40+. Oczywiście ich obecność tam, to wynik przemyślanej strategii wartej kilkaset milionów euro. To jednak pokazuje, że świat nie stoi w miejscu, a ci, którzy tego nie zauważają, pozostają w tyle.
Jak rozpocząć obecność na tik tok
Załóż konto, to podstawa. W przypadku kiedy chcesz promować swoją markę, powinno to być konto biznesowe.
Podobnie jak w innych kanałach socialowych dodaj swoje zdjęcie profilowe lub logo i chwytliwe bio, niech umieszczony tam tekst nie pozostawia wątpliwości, czym się zajmujesz, co można tam znaleźć. Nie zapomnij o CTA.
Regularne posty pomogą w budowaniu zasięgu. Zapaleńcy publikują nawet 2-3 razy dziennie, ale Ty może prowadzisz swój biznes sama lub z kilkuosobowym zespołem i taka częstotliwość jest trudna do osiągnięcia. Jeśli tak, publikuj raz w tygodniu, o ile będzie to regularne, wystarczy do sukcesywnego budowania społeczności wokół Twojej marki.
Bądź autentyczna! To nie fb, czy nawet IG, gdzie społeczność jest budowana wokół idyllicznych scen i kolorowych zdjęć z wakacji, na które mało kto może sobie pozwolić.
Wiele filmików na tik tok jest zabawnych, ale to nie znaczy, że musisz ślepo podążać tym trendem, chyba że jesteś stand uperem 😉
Najważniejsze, aby Pierwsze sceny Twoich publikacji były chwytliwe, a treści ciekawe.
Nasz Tip. Im więcej razy Twój filmik będzie wyświetlany, tym większą popularność będzie zyskiwał. Nagraj go tak, aby użytkownik
był niemal zmuszony odtworzyć go więcej niż raz 😉
Konto na tik toku
Znasz zalety i podstawy obecności Twojej marki na tik toku. Działaj. Pamiętaj, że na początek nie potrzebujesz profesjonalnego sprzętu, wystarczy zwykły smartfon i dobry pomysł. Najważniejsze jest utrzymać użytkownika i podać mu odpowiedni kontent.
Potrzebujesz przykładów? Zapraszam na mój kanał na tik toku, zainspiruj się.
A może chcesz się podzielić swoim zdaniem na ten temat? Wyraź swoją opinię w komentarzach.