Social Media jako źródło informacji - Przystanek Internet
chłopak z laptopem

Social Media jako źródło informacji

Kto i jak korzysta z internetu w polsce?

Z internetu w Polsce korzysta  31,97 miliona osób, co stanowi 84,5% całkowitej populacji. Natomiast mediów społecznościowych używa 25,9 mln osób, co oznacza, że ponad 68% całkowitej liczby mieszkańców naszego kraju, jest zaprzyjaźnionych z co najmniej jedną aplikacją społecznościową, a jest ich sporo…
I tutaj, tak naprawdę wiek nie gra roli. Obecnie na rynku jest taki wybór aplikacji socialowych, że każdy znajdzie coś dla siebie.
Jak wskazują badania Hootsuite, statystyczny Polak, w wieku 16-64 lata, w sieci spędza średnio 2 h dziennie.
Ale co Polak robi w internecie?

Przeciętny użytkownik internetu robi w nim zakupy, szuka rozrywki i informacji. Co wcale nie powinno nas dziwić, prasa drukowana powoli odchodzi do lamusa (choć trzymamy za nią kciuki). To Internet jest najszybszym nośnikiem informacji.
I jak wspomniałam, nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że wielu użytkowników, najnowszej wiedzy na temat otaczającego ich świata szuka mediach społecznościowych. 

Internet – wielki kiosk z gazetami

Internet od pewnego czasu zastąpił nam kiosk z gazetami. Informacja stała się (teoretycznie) darmowa i natychmiastowa.
Nie czekamy na druk, na swoją kolej do kasy. Wybieramy treści zgodnie ze swoimi preferencjami, podobnie jak kiedyś w kiosku wybieraliśmy gazetę A lub gazetę B, dziś wchodzimy na portal X lub Y.
Wyszukiwarka Google stanowi największą bibliotekę świata, nie tylko z książkami, ale filmami, newsami, zdjęciami.
Kiedyś social media stanowiły dla nas rozrywkę, były głównie kanałem komunikacji z dawno niewidzianymi znajomymi. Dziś ich znaczenie znacznie wzrosło. Stały się polem batalii polityków, słupem reklamowym firm oraz… nośnikiem informacji, wszelakich. I tutaj kolejne Badania Reuters Institude wskazują, jak potężnym są narzędziem opiniotwórczym.
Aż 36% respondentów wskazało Facebook, jako pierwsze źródło istotnych informacji cieszące się największym zaufaniem (sic!), kolejnym był YouTube (21%), twitter (12%) oraz Instagram (11%). 

skąd fenomen facebooka?

Należy zwrócić uwagę, że swój profil na FB tworzymy sami. To serwis, który z początku, był aplikacją towarzyską. Zapraszaliśmy do niego swoich znajomych, potem ludzi, których z jakiegoś powodu podziwialiśmy. Chcieliśmy się nimi inspirować, ich opinia, coraz częściej otwarcie wyrażana w SM, była dla nas ważna.
Tym samym, chcąc nie chcąc, wykreowaliśmy na FB, a także innych kanałach komunikacji społecznej, świat dla siebie idealny,
w sam raz pasujący pod nasze poglądy i preferencje. W Innych badaniach wyniki wyraźnie wskazują, że Polak najbardziej wierzy rodzinie i znajomym, zamiast specjalistom danej dziedziny (co najwyraźniej ukazała pandemia koronawirusa). Kreujemy własne bańki informacyjne, nie weryfikując danych, jakie są nam prezentowane z innymi źródłami informacji…
Nomen omen polecam firm „The Social Dilemma”, który traktuje o opisanym zjawisku.

social media, czy to dobre źródło informacji?

Uczciwie należy przyznać, że social media, bez względu na to, o jakim kanale mówimy, mają również swoje perełki, tzn. ludzi, którzy propagują wiedzę wartościową, godną uwagi i dalszego rozprzestrzeniania. Wśród wielu fake newsów znajdziemy mnóstwo rzetelnych informacji, prawdziwych naukowców czy entuzjastów wiedzy, których po prostu warto słuchać.
Główny problem w tym całym Internecie, to umiejętność weryfikowania i poszukiwania informacji. Sieć daje nam nieskończone możliwości poszukiwania prawdy. To od nas zależy, którą jej wersję przyjmiemy.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart