Social media jako narzędzie komunikacji - Przystanek Internet
sposób komunikacji marki z klientem w sm

Social media jako narzędzie komunikacji

Social Media, jak sama nazwa wskazuje, powstały właśnie po to, aby ułatwić komunikację społeczną.
Na początku, między najbliższymi. Potem, aby nawiązywać nowe znajomości. Aż w końcu, za sprawą rozwoju marketingu internetowego, aby to marki weszły w nasze wirtualne światy i życia.

Rozpatrując social media, jako narzędzie komunikacji, należy spojrzeć na zagadnienie w dwojaki sposób. Social media jako narzędzie dystrybuujące komunikaty i informacje osobiste/prywatne te, którymi chcemy się dzielić sami, których pożądamy, bo pochodzą od osób nam znanych i lubianych oraz narzędzie marketingowe, którym serwisy społecznościowe w ostatnich latach stały się szczególnie.

Komunikacja marketingowa w social mediach

W przypadku komunikacji marketingowej, w zależności od strony przekazu, nadawcy czy odbiorcy, fenomen serwisów społecznościowych bazuje na innych kryteriach, ale dla każdej strony są one kluczowe. Do tej pory każda reklama publikowana w realu czy też w internecie była kierowana do anonimowego odbiorcy. Na zasadzie wyrzucania ślepych strzałek z nadzieją, że któraś trafi do potencjalnie zainteresowanego odbiorcy. Poza mało precyzyjnymi kategoriami targetowania reklamy, jak np. tematyka serwisów czy ew. płeć użytkownika nie mieliśmy zbyt wiele możliwości zawężania grona odbiorców. Z czasem pojawiły się ciasteczka, a wraz z serwisami społecznościowymi dane
i informacje o nas samych, które sami „sprzedawaliśmy” w zamian za dostęp do tych samych danych innych, znanych i nieznanych nam osób. Nasza własna ludzka ciekawość i chęć zaglądania w czyjeś życie stała się najlepszym źródłem danych, o jakich tylko można było wcześniej pomarzyć.

Od tej pory marki mają niekończące się możliwości trafienia z produktem lub usługą do dokładnie tego odbiorcy, na którym im zależy, ograniczając przy tym wydatki na reklamę, a zwiększając potencjalne zyski. Tym samym jednak one same odsłaniają się bardziej niż wcześniej. Co, jak oczywiście można się domyślić, jest przemyślaną strategią marketingową, jednakże jest pod znacznie mniejszą kontrolą niż dotychczas.

ryzyko prowadzenia Firmowego proFilu w SM

Posiadanie konta firmowego w Social Mediach i bezpośredni kontakt z klientem, choć zwykle jest na wagę złota, czasem przysparza kłopotów. Każdy kryzys marki często jest nagłaśniany na forach. Najmniejsza potyczka powoduje wywołanie winnego do odpowiedzi na serwisach społecznościowych, nawet przez osoby niezwiązane bezpośrednio ze sprawą. A na wszelkie zarzuty i wątpliwości należy odpowiadać natychmiast, nie mając czasem możliwości do namysłu. Stąd w dużych firmach komitety kryzysowe, które muszą być przygotowane na wszelką ewentualność.

Serwisy społecznościowe dają nam ogromną władzę. To jak obusieczny miecz, który żadnej ze stron nie pozostawia bez możliwości działania i odpowiedzi. 

jak prowadzić komunikację z klientem w serwisach społecznościowych?

Zgodnie z trendami. Obecnie Marki stają się przyjaciółmi swoich klientów i mają prawdziwą szansę faktycznie nimi być pod warunkiem wpasowania się w ich potrzeby. Twoja komunikacja musi być przemyślana. O ile wiesz, do kogo mówisz/piszesz, możesz odnieść sukces. Tylko wtedy Twoja marka będzie autentyczna i pozytywnie odbierana.

Prowadząc swój profil w mediach społecznościowych, bądź sobą. Przedstawiaj swój produkt lub usługę tak, aby był interesujący. Pamiętaj, że mówiąc do wszystkich, mówisz do nikogo. Nie da się zadowolić wszystkich i nie oczekuj, że Ty będziesz pierwsz*. Traktuj SM jako możliwości, a nie zło konieczne. W końcu masz coś, czego ktoś inny szuka.
I pamiętaj, SM już dawno przestały być TYLKO kanałem sprzedaży. Najpierw musisz nawiązać kontakt, zbudować więź i pokazać, że Ty i Twój produkt jesteście warci uwagi. Tak! Nie tylko Twój produkt. Nastały czasy, że wraz z nim sprzedajemy również siebie i swój wizerunek. Im bardziej spójny będzie Twój wizerunek z Twoim prawdziwym Ja, tym większe masz szanse na powodzenie. 

Do dzieła! 😉
A jeśli masz jakieś pytania lub chcesz się podzielić swoimi doświadczeniami zapraszam Cię do dyskusji w komentarzach.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart