Zdarzyło Ci się organizować kiedyś konkurs w social mediach? A teraz odpowiedz szczerze — czy miałaś na przykład regulamin? Czy wygrana wiązała się z ilością polubień, czy było to zwyczajne losowanie? W tym wpisie chciałabym Ci przybliżyć, jak poprawnie i zgodnie z obowiązującym prawem zorganizować konkurs na Facebooku.
Po co organizować konkurs?
Nie ma co ukrywać, że konkurs może zapewnić Ci niemały rozgłos. Ludzie chętnie biorą w nich udział, więc automatycznie zwiększy Ci się zaangażowanie na stronie. Oprócz tego Twoi odbiorcy poczują się docenieni i ważni, a może i dzięki temu zdobędziesz kilku-kilkudziesięciu nowych? Konkurs możesz wykorzystać do promocji nowego produktu, na przykład dając go do testowania. Po testach możesz poprosić o opinie i oceny, które przydadzą Ci się do reklamy.
Kwestie prawne
Tu chyba tkwi największa bolączka i niewiedza organizatorów konkursów. Zastanów się, ile razy widziałaś konkurs, w którym jedynym zadaniem było polubienie fanpage’a, zaproszenie kilku nowych osób i udostępnienie PUBLICZNIE owego konkursu? Ja setki. Czy jest to legalne? NIE. Dlaczego? Ponieważ według regulaminu Facebooka, żeby wziąć udział w konkursie, nie można wymagać zaangażowania w niego osób trzecich. Losowanie nagród? Niby legalne, ALE losowanie podchodzi już pod ustawę o grach hazardowych. Nie chce mi się wierzyć, że wszyscy organizatorzy konkursów z losowaniem, złożyli wnioski do Izby Celnej, wpłacili opłaty za zezwolenie oraz mają nadzór odpowiedniej osoby ze świadectwem Ministerstwa Finansów. Tak, między innymi takie obowiązki nakłada powyższa ustawa przy organizacji losowania.
Nagrody
W kwestii nagród to chyba tkwi tylko jeden haczyk — jej wartość. Póki cena nagrody nie przekracza kwoty 1999,99 zł. to jest wszystko w porządku. Droższe wygrane już trzeba zgłosić i opłacić podatek dochodowy.
Wybór laureata
Już ustaliliśmy, że losowanie nie jest najlepszym wyborem. To w takim razie jak wybrać wygranego? Możesz na przykład postawić na decyzję jury. Wystarczy tylko poinformować uczestników, że do konkretnego dnia trzyosobowe jury wyłoni i ogłosi zwycięzcę.
Regulamin
Niestety najczęstszym błędem, który widuje się w konkursach na Facebooku to właśnie BRAK regulaminu. A weź pod uwagę, że rozpisanie takiego regulaminu chroni właśnie Ciebie – dlatego warto poświęcić mu odrobinę więcej czasu. Dla własnego bezpieczeństwa. Co powinien zawierać taki regulamin? Musisz w nim ująć informacje, kto jest organizatorem, kto może zostać uczestnikiem oraz wszystkie formułki, których wymaga Facebook. Oprócz tego musi być tam opisane zadanie konkursowe wraz z informacją o nagrodach oraz sposobem wyłonienia zwycięzcy. Nie zapomnij też dopisać informacji o reklamacjach i wszystkich datach (na przykład do kiedy można nagrodę odebrać oraz w jaki sposób). Koniecznie też dopisz wszystkie kwestie związane z przetwarzaniem danych osobowych.
Sam regulamin nie musi znajdować się w poście konkursowym – możesz dodać tylko link, który przeniesie uczestnika do całego tekstu.
Podsumowanie
Domyślam się, że powyższy wpis mógł nieco Cię zniechęcić do organizacji konkursów. Konkurs w social mediach wymaga włożenia trochę więcej wysiłku, ale jeśli chodzi o reklamę, to może się bardzo przydać. Dzięki niemu zwiększysz ruch na profilu, zaangażujesz odbiorców, być może zdobędziesz nowych i będziesz mogła w super sposób rozreklamować swój nowy produkt. I to całkiem za darmo (oprócz nagród powyżej magicznej kwoty 1999,99 zł.)
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o poprawnej organizacji konkursów, zachęcam Cię do obejrzenia mojego Live’a na ten właśnie temat.